شما ایده ای دارید؟
عالی! ما معتقدیم که ایدههای بزرگ میتوانند از هر جایی
بیایند و میتوانند به هر جایی برسند. البته، عوامل زیادی می توانند بر موفقیت یا
عدم موفقیت ایده ها تأثیر بگذارند. جایی در طول مسیر خواهید دید که در مورد چیزهایی
مانند "آیا مردم به اندازه کافی برای خرید آن اهمیت خواهند داد؟" و
"چگونه می توانم مطمئن باشم که این کار را درست انجام خواهم داد؟" مواجه
می شوید.
خبر خوب این است که راه های زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر شکست و ایجاد اعتماد به نفس لازم برای حرکت به جلو و تبدیل یک ایده امیدوارکننده به واقعیت انجام دهید. ما در استارتاپ استدیو ایتاکو اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم .
یک مرحله مهم؛ اعتبار بخشیدن به ایده شما است.
ما بررسی می کنیم
که آیا ایده شما احتمالاً یک موفقیت تجاری است یا خیر. این موضوع در مورد گرفتن چراغ سبز برای پیشبرد پیش
از سرمایه گذاری بیش از حد است.
کلید یک ایده عالی این است که مطمئن شوید یک مشکل واقعی را
حل می کنید. اینجاست که وارد بحث تحقیقات بازار می شویم. تحقیقات بازار برای درک
شما از این که چرا مشکلی که به دنبال حل آن هستید در وهله اول وجود دارد و بر چه
کسانی تأثیر می گذارد ضروری است. فهمیدن زودهنگام این موضوع عامل مهمی برای موفقیت
است و می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی زیادی کند.
بیایید نگاهی به نحوه انجام این کار بیندازیم :
چرخه عمر محصول
این فرآیندی است که هر محصول یا خدمات جدید طی می کند. با ورود آن به بازار شروع میشود، سپس با جلب توجه، رشد، بهدنبال رسیدن به اوج بلوغ، و در نهایت با جایگزینی چیزی بهتر کاهش مییابد.
ارزش پیشنهادی
این مرحله که تصویر بسیار واضحی از آنچه محصول یا خدمات شما به مشتریان بالقوه ارائه می دهد را ارائه می دهد.
تعریف بازار شما
تحقیقات بازار فرآیندی است که در آن مجموعه ای از مشتریان (یک بازار) برای محصول یا خدمات شما تعریف می شود و اطلاعات مهمی در مورد آنها جمع آوری می شود تا نیاز یا فرصتی برای وجود محصول شما تأیید شود. با تحقیقات کاربر اشتباه نگیرید، که همه در مورد دریافت بینش در مورد نیازها و رفتارهای افرادی است که احتمالا از آن استفاده می کنند.
اعتبار سنجی مربوط به خلق ارزش است.
ما می دانیم که ممکن است کمی مبهم و شبیه به بازاریابی به
نظر برسد. این برای مردم کافی نیست که فقط بگویند آیا از محصول شما استفاده می
کنند یا نه. اعتبار سنجی در مورد نحوه استفاده آنها از آن و ارزشی است که آن را
درک می کنند.
ما همیشه میپرسیم: «این محصول یا خدمات چگونه به زندگی مردم ارزش میافزاید؟». کمی وقت بگذارید تا در مورد محصول خود فکر کنید. ممکن است برای شما مفید باشد که افکار خود را یادداشت کنید، بنابراین می توانید به آنها مراجعه کنید و در مرحله بعد پاسخ خود را تقویت کنید.
جمع آوری بینش های عالی
محصولات و خدمات خوب طراحی شده بر اساس درک عمیق از مشکلی
است که آنها حل می کنند. به همین دلیل است که تحقیقات نقش کلیدی در طرز تفکر
درباره محصولات دارد. اعتبار سنجی راه حل ها با بررسی و کشف هر چه بیشتر اطلاعات.
پیدا کردن پاسخ برای موارد زیر مهم است:
-
مخاطب
شما کیست؟
-
چرا
مشکلی که برای آنها حل می کنید وجود دارد؟
-
چگونه
محصول شما مشکل آنها را حل می کند؟
-
رقبای
شما چه کسانی هستند؟
- تعریف ارزش پیشنهادی شما
تحقیقات بازار شما همچنین شما را در موقعیت عالی برای
ایجاد ارزش پیشنهادی خود قرار می دهد. این به مخاطب شما می گوید:
-
چگونه
محصول یا خدمات شما یک مشکل را حل یا بهبود می بخشد
-
چه
سود و ارزشی از آن خواهند گرفت
- بسته به ماهیت محصول یا خدمات شما، ممکن است به آنها بگوید که چرا باید به جای رقیب از شما خرید کنند.
یک پیشنهاد ارزش بخش مهمی از ایجاد یک تاثیر اولیه عالی
است. هنگامی که در حال معرفی افراد (مشتریان بالقوه، سرمایه گذاران یا شرکا) به
محصول خود هستید، از آن به عنوان راهی برای خلاصه کردن آنچه در مورد آن است
استفاده خواهید کرد. بنابراین واقعاً ارزشمند است که وقت بگذارید تا درک آن آسان و
همچنین قانع کننده باشد.
آیا شما افراد یا مشاغل را هدف قرار می دهید؟
وقتی به تعریف یک پیشنهاد ارزش نزدیک می شوید، به این فکر کنید که چه کسی را هدف قرار می دهید. اگر محصول شما بر مصرف کننده متمرکز است (کسب و کار به مصرف کننده یا B2C) پیشنهاد ارزش، اغلب بهبود یکی از عوامل زیر را برجسته می کند:
-
قیمت
(به عنوان مثال ارزش پول بهتر یا قیمت پایین تر)
-
انتخاب
(به عنوان مثال تنوع یا دامنه انتخاب)
-
کیفیت
(به عنوان مثال خوب ساخته شده، طولانی مدت، نتایج بهتر ثابت شده، پیچیدگی)
-
راحتی
(به عنوان مثال ساختن زندگی ساده تر، آسان تر، سریع تر)
اگر محصول شما متمرکز بر تجارت است (کسب و کار به تجارت یا
B2B)، ارزش پیشنهادی احتمالاً حول محورهای زیر است:
-
افزایش
درآمد
- کاهش هزینه ها
هر محصول خوب برای رقابت باید حداقل یکی از این ابعاد را
داشته باشد. بسیاری از محصولات فوق العاده بر روی بیش از یکی از آنها ساخته شده
اند.
برای مثال، ممکن است از طریق یک سرویس واقعا راحت (تحویل سریع و منعطف) یک فروشگاه خواربار فروشی آنلاین، برآورد کنید که این ایده دارای موارد انتخابی فوق العاده (تعداد وسیع محصولات) است. همینطور میتوانید یک نوآوری نرمافزاری داشته باشید که نوید سادهسازی و یکپارچهسازی سیستمها را میدهد و هزینههای جاری عملیاتی شما را کاهش میدهد (افزایش سود با کاهش هزینهها).
تحقیق، الهام بخش راه حل های معنادارتری است.
تحقیقات در هر مرحله از چرخه عمر محصول نقش مهمی ایفا می
کند: قبل از تصور، در حین توسعه و پس از عرضه آن. اگرچه رویکرد ما با حرکت در چرخه
عمر محصول تغییر میکند و سازگار میشود، تحقیقات بازار یک نقطه شروع کلیدی است.
به عنوان مثال: محصول شما برای چه گروه سنی مناسب تر است؟
آیا برای جنسیت خاص است؟ آیا گاهی اوقات به افراد زیادی خدمت می کند یا بیشتر به
گروه خاصی خدمات می دهد؟ برای کاربران شما، مهمترین جنبه مشکلی که محصول شما حل می
کند چیست؟
ضروری است که به رقبای بالقوه خود نیز نگاه کنید. چه
کارهایی را خوب انجام می دهند، چه کارهایی را ضعیف انجام می دهند، و چه کارهای
متفاوتی می توانید انجام دهید تا ارزش بیشتری بیافزایید؟
در کل تحقیقات بازار اساساً جمع آوری اطلاعات در مورد یک بازار و افراد موجود در آن است. کسب و کارها می توانند از اطلاعات صنعت از قبل موجود استفاده کنند یا می توانند مطالعات خود را مستقیماً انجام دهند. به پنج دلیل که چرا تحقیقات بازار برای استارتاپها حیاتی است، نگاهی بیندازید:
به تعیین نیاز بازار کمک می کند
اول از همه، یک محصول باید یک نیاز را برآورده کند. اگر مصرف کنندگان به آن نیاز نداشته باشند، آن را نمی خرند. جمع آوری حقایق و ارقامی که چشم انداز فعلی بازار را شامل می شود، از جمله اندازه و روندها و سایر تأثیرات (مانند سیاست های سیاسی و اجتماعی و ترجیحات مصرف کننده) که بر آن تأثیر می گذارد، به شرکت های جدید کمک می کند تا پیشنهادات خود را برای حداکثر بازگشت سرمایه تنظیم کنند.
به تعیین محل کسب و کار کمک می کند
یک شرکت در مکان مناسب بیشترین مشتری را جذب می کند. آیا تا به حال توجه کرده اید که بسیاری از مشاغل مشابه اغلب در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؟ اغلب اوقات، یک مکان مرکزی ظاهر می شود، زیرا کسب و کارهای بیشتر و بیشتری در مناطقی که مشتریان هدف خود بیشتر از آنها بازدید می کنند، فروشگاه راه اندازی می کنند. آنها مشتریان را دنبال می کنند و مشتریان نیز کسب و کارها را دنبال می کنند و هر دو را بیشتر در یک منطقه خاص متمرکز می کنند. تحقیقات بازار به معنای واقعی کلمه کسبوکارهای موجود را با تحلیلهای بعدی مشخص میکند که تعیین میکند آیا برای یک شرکت نیز ریشهیابی در آنجا سودآور است یا خیر.
به آشکار کردن رقابت کمک می کند
علاوه بر توجه به موقعیت فیزیکی رقبا، تحقیقات بازار می تواند موقعیت بازار رقبا را آشکار کند. سطح اشباع بازار بر همه چیز از طراحی و توزیع محصول گرفته تا بازاریابی و قیمت گذاری تأثیر می گذارد. کشف آنچه که دیگران ارائه میدهند و انجام میدهند میتواند شکافهای بین عرضه و تقاضا را آشکار کند تا شرکتهای جدید بهتر بتوانند از آنها بهرهبرداری کنند و (امیدواریم) سهم بازار را به دست آورند.
به آشکار کردن نیاز مشتری کمک می کند
بین نیاز بازار و نیاز مصرف کننده یک تفاوت جزئی اما دردناک وجود دارد. در حالی که اولی کلی است، دومی خاص است. شرکت ها باید بدانند که آیا نیازی وجود دارد یا خیر، و سپس باید افراد مناسب را هدف قرار دهند. تحقیقات بازار برای استارتآپها بسیار حیاتی است، زیرا به جزئیات این موضوع میپردازد که چه کسی ممکن است محصول یک شرکت را بخرد، همچنین زمان و چند وقت یکبار و از کجا آن را دریافت میکند. این به کسبوکارها کمک میکند تا شخصیتهای ایدهآل مشتری خود را (شامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات و درآمد) شناسایی کنند تا محصولات و خدمات از همان ابتدا به درستی و بهدرستی تنظیم شوند.
به اطلاع رسانی شیوه های بازاریابی کمک می کند
شرکت ها زمان و پول زیادی را صرف تبلیغات و شیوه های
بازاریابی خود می کنند. تحقیقات بازار برای استارتآپها حیاتی است، زیرا به آنها
کمک میکند تا نوع کمپین بازاریابی را تعیین کنند که به بیشترین افراد در مخاطبان
هدفشان برسد و با آنها طنینانداز شود. سپس آنها می توانند بودجه خود را به گونه
ای تخصیص دهند که از آن اولویت ها پشتیبانی کند.
اگر برای تصمیم گیری در مورد چگونگی و زمان شروع پروژه به کمک نیاز دارید، با تیم ما در ارتباطات باشید و برای تحقیقات تماس بگیرید تا بتوانیم به شما کمک کنیم که از همان ابتدا به خوبی آماده باشید.